Restauració de l’aqüeducte de s’Argamassa

0_8674_1_bis

La consellera de Cultura i Patrimoni, Pepita Costa, ha visitat, juntament amb la regidora de Cultura de Santa Eulària, Ana Costa, les obres de restauració de l’Aqüeducte de s’Argamassa.

Les obres es porten a terme gràcies a un conveni entre el Consell Insular i l’Ajuntament de Santa Eulària, amb cofinançament del programa Leader, amb un cost de 74.000 euros. Està previst que finalitzin en febrer de 2014, donat que el plaç d’execució és de 5 mesos i varen començar el passat mes de setembre.

En una primera fase es va procedir a la neteja de vegetació de l’aqüeducte, així com cales per conèixer el seu estat. La consellera ha destacat que aquesta restauració “ha permès extreure una informació que no teníem sobre l’aqüeducte”.

Joan Ramon, cap del departament de Patrimoni del Consell, ha explicat que les feines realitzades “han canviat la visió que teníem els professionals sobre aquesta estructura, que pensàvem que estava millor conservada però que, després d’un examen més profund, hem vist que patia un procés de deteriorament provocat per 1.700 anys d’abandonament”. Ramon ha recordat que l’aqüeducte, probablement, va deixar d’emprar-se entre els segles II i III però que, posteriorment, “va seguir creixent sol, degut a què l’aigua seguia circulant, tenia molta calç, i seguia sedimentant damunt la canal”. L’arqueòleg ha posat l’exemple de les estalactites, i considera que aproximadament la meitat de l’alçada actual de l’aqüeducte és conseqüència d’aquests sediments de calç.

Les obres s’estan centrant en la consolidació de l’estructura de diversos punts de l’aqüeducte així com la reconstrucció dels punts allà on és necessari, la reubicació de fragments de pedra que s’havien desprès, i la seua consolidació, ja que en alguns trams es troba danyat per l’erosió i pel pes que ha de suportar l’estructura.

En finalitzar s’instal·laran uns panells per museïtzar el monument, que està declarat Bé d’Interès Cultural. “Esperarem a posar els panells a que finalitzin les feines, perquè anam descobrint nova informació a mesura que es realitzen les obres”, ha manifestat el tècnic.

Diario de Ibiza: ¿Acueducto o formación geológica?

0_8675_1_bis

0_8676_1_bis

Un pensament sobre “Restauració de l’aqüeducte de s’Argamassa

  1. El BIC de Sargamassa de primera categoría, Monumento , lo forman la villa bizantina el acueducto y los yacimientos marítimos rurales. Su código de BIC y su inscripción oficial están regulados por las leyes de Patrimonio . La villa bizantina, rotulada Como zona B2, mide de 2960 metros cuadrados y se encuentra tapada por la construcción, encima , literalmente encima, por la casa volada desde el año 2000, ( cuando ya estaba protegida) siendo su dueño por don Antonio Noguera Marí. Se autorizó la construcción en el año 1999 y , no se explica este acontecimiento cuando un año anterior ya estaba publicado oficialmente el libro del monumento o registro de este monumento, y su dueño , el citado don Antonio Noguera Marí, recibió las resoluciones negándole la construcción de la casa que a pesar de todo, hizo y fueron apartamentos para alquilar, no una casa unifamiliar. Este señor conocía desde el año 1985 que no podía construir y esperó a que las transferencias llegaran a Ibiza, para con sus amigos hacer su deseo, y así fue…Un año anterior a su construcción, sabía que no podía construir. Un año después ,D. Joan Mari Tur Conseller de ese departamento en el año 1999 previa autorización de los técnicos de patrimonio , uno de los cuales había redactado su protección, en lo s años 1995 hasta 1999, aprueba su destrucción .
    Esto que rotundamente afirmo, está probado documentalmente, las afirmaciones que aquí expongo, son incontrovertibles, y antes o después se aclarará . Repito que la fuerza de los documentos que verifican este extraño acontecer son rotundos, legales, legítimos y enfrentados entre si los de protección del BIc y los de la autorización de su destrucción, por los mismos en ambos casos , dará que hablar.
    Es un hecho clamoroso de fácil prueba y evidencia la falta de un mínimo sentido de la deontología. pero ahora las instituciones lo saben y han de hacer algo ante este hecho tremendo y manipulado por los que siguen al pie de su despacho sin que se les mueva un pelo, eso si, poniendo muros cada vez más gordos para impedir que se sepa esto…
    Lo he dicho alguna vez, la verdad, tarda, pero triunfa. Y la verdad es la verdad, lo diga Agamenón o lo diga su porquero.

    Levo detrás de este tema de la villa bizantina un año, desde 2013 ;al saber que fui engañada por los técnicos de patrimonio. Sólo conocía datos del acueducto del que tardé seisavos en obtener que se diera a conocer y se limpiara mínimamente .Aseguro que llegaré hasta el final
    Si quieren saber más, les aporto unos link en los que pueden leer los comentarios realizados todos míos. j
    Fdo Mª Jesús García Ojosnegros.
    50037341 J
    ttp://ultimahora.es/ibiza/noticias/cultura/2013/108548/denuncian-ocultacion-villa-bizantina-cerca-del-acueducto-argamassa.html

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s